زندگی نامه مختصر شیخ الحدیث والتفسیر نورالله منیر سرپرست وزارت معارف امارت اسلامی افغانستان

شیخ القرآن والحدیث الحاج مولوی نورالله منیر فرزند الحاج استادشیر محمد که در سال ۱۳۵۲ خورشیدی در یک خانواده روحانی در قریه مریان بالا، از  مربوطات ولسوالی اندر ولایت غزنی،  چشم به دنیا گشوده است.
تعلیمات ابتدایی را نزد استادان و علمای جید در مسجد محله زیست خویش فراگرفته و اما آموزش های دوره متوسطه را در مرکز بزرگ علمی یعنی در مدرسه،  نورالمدارس ولسوالی اندر ولایت یاد شده تمام کرد.
شیخ الحدیث نورالله منیر در سال ۱۳۷۶ بعد از ختم آموزش های دینی در مدرسه امدادالعلوم شهر پشاور  ،  بعد از مراسم دستاربندی که با دستان مبارک شیخ الحدیث والتفسیر مولانا محمد حسن جان ( رحمه الله تعالی) صورت گرفت، فراغت حاصل نمود.
بعد از فراغت در جامعه بزرگ نورالمدارس به مدت چهار سال تدریس نمود که بعد از حمله ائتلاف کفری به رهبری امریکا در  ولسوالی خویش برگشته و به تدریس علوم دینی برای اولاد وطن پرداخت که هم زمان با آن، به فعالیت های جهاد هم آغاز کرد.
بعدا از طرف امریکائیان و همکاران داخلی آنها موردتعقیب قرار گرفته و مجبور به هجرت به کشور همسایه ، پاکستان شد . موصوف در آنجا هم تا پیروزی و فتح مجاهدین برای ۱۷ سال پیهم کتاب های مبارک فنون و احادیث را تدریس نمود.
شیخ الحدیث نورالله منیر در کنار تدریس در مدارس،  در چوکات امارت اسلامی نیز مسئولیت های بزرگی داشته که خدمات شایانی را برای پیروزی جهاد انجام داده است که از جمله: 
 در سال۱۳۸۶ به حیث رئیس کمیسیون ولایتی ولایت غزنی، در سال ۱۳۸۹ عضوء کمیسیون نظامی حوزه شرق، در سال ۱۳۹۴  رئیس دارالافتای مرکزی زون شرق، در سال ۱۳۹۶ معاون ستره محکمه و در سال ۱۳۹۹ قاضی القضات امارت اسلامی و سرپرست ستره محکمه کار نموده است .
موصوف بعد از فتح افعانستان از سوی امارت اسلامی به سمت سرپرست وزارت معارف گماشته شد.
شیخ نورالله منیر علاوه از خدمات تعلیم ، تعلم و جهاد ، در راستای تصنیف و تالیف هم فعالیت های قابل ملاحظه را انجام داده که می توان از ترجمه رساله " د جهاد خبری " را نام برد که از عربی برگرداننده شده است.
در مورد کتاب " مطول " هم نظرش را نوشته و هکذا در مورد شماری چند کتب علمی دیگر نیز نوشته های دارد که تا اکنون به چاپ نه رسیده است.