از روز جهانی شسستن دست‌ها تحت شعار "دستان پاک" تجلیل به عمل آمد

media-moe
پنجشنبه ۱۳۹۹/۷/۲۴ - ۱۵:۲۰
د لاس مینځلو نړیواله ورځ د "پاک لاسونه" تر شعار لاندې ولمانځل شوه

وزارت معارف، کابل: در محفلی که به همین مناسبت به ابتکار ریاست تربیت بدنی و صحت مکاتب وزارت معارف در صحن لیسه نسوان سردار کابلی دایر گردیده بود، داکتر محمد ابراهیم شینواری معین تعلیمات عمومی وزارت معارف ضمن خوش آمدید مهمانان، گفتند: نظافت از دیدگاه دین مقدس اسلام جایگاه خاص داشته که ۱۴ صد سال قبل به آن اهتمام صورت گرفته بود و امروز بشر این حقیقت را دریافته اند که یکی از راه‌های جلوگیری از امراض و وقایه در مقابل بیماری رعایت حفظ‌ الصحه و شستن دست‌ها می‌باشد.

معین تعلیمات عمومی وزارت معارف از دانش آموزان خواست تا در حفظ بهداشت فردی و خانواده‌گی خود توجه جدی داشته و هم‌چنان بر معلمان و آموزگاران لازم است تا بصورت دوامدار شاگردان را متوجه نظافت ساخته و آنها را به شستن دست‌ها با آب گرم و صابون تشویق و ترغیب نمود.

متعاقباً شفیق الله همت رئیس پلان و پالیسی وزارت صحت نیز پیرامون موضع صحبت نموده گفت: احصائیه‌های موجود است سالانه ۱.۷ میلیارد طفل در سراسر جهان مصاب به اسهالات می‌شوند و هم‌چنان ۵۰۰ میلیون طفل به امراض طرق تنفسی و ۱۶۵ میلیون کودک به سوی تغذی گرفتار می‌شوند که این ارقام درشت است و معمولاً امراض به اثر عدم رعایت نظافت افراد در بین جامعه شیوع پیدا می‌کند پس شستن دست‌ها با آب و صابون یکی از راه‌های تأمین صحت و سلامتی می‌باشد.

در ادامه غلام قادر آزاد نماینده وزارت احیأ و انکشاف دهات، مصطفی بن مسعود نماینده مؤسسه یونسف، حمیده پکتیانی نماینده وزارت امور زنان، هر یک در رابطه به ارزش شستن دست‌ها با آب صابون و حفظ نظافت صحبت نموده و در راستای استقامت‌های کاری ادارات مربوطۀ شان در پیوند به جلوگیری و وقایه در مقابل امراض با وزارت معارف همکاری‌های شان تأکید کردند.

محفل با سخنرانی نسرین سلطانی مدیر لیسه سردار کابلی، شستن نمایشی دست‌ها و توزیع تحایف و جوایز بواسطه معین تعلیمات عمومی برای شماری از دانش آموزان به پایان رسید.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۲:۳۲
Background image

گشایش یک باب مدرسه دینی در ولایت غزنی

یک باب مدرسه دینی به نام رشد العلوم روحانیه در روستای سپین کاریز ولسوالی رشیدان ولایت غزنی اعمار به بهره برداری سپرده شد.
این مدرسه به ‌‌کمک مالی تاجران، افراد خیر و  مردم محل به ارزش. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۲:۲۵
Background image

خلاصه چند خبر از معارف ولایات

بغلان:
کار ترمیماتی مدرسه سیدلولو ولسوالی اندراب ولایت بغلان آغاز گردید. این پروژه که شامل ترمیم سقف های صنوف درسی، دروازه ها، کلکین ها و برخی قسمت های  تخریب شده مدرسه میباشد، به کمک و. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
Background image

بهره برداری یک باب مکتب در ولایت لوگر

کار ترمیماتی لیسه کتب خیل در ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر تکمیل و به بهره برداری سپرده شد.
در مراسم گشایش لیسه متذکره، علاوه از مسئولین ریاست معارف آن ولایت،علماء و بزرگان قومی نیز حضور. . .

بازگشت به اخبار